Per resolució d’alcaldia de data 07.04.2025, s’ha acordat iniciar el procediment per a l’elaboració i aprovació l’ordenança reguladora del preu públic del servei de recàrrega de vehicles elèctrics al municipi de Sant Celoni, constituir i designar els membres de la comissió d’estudi que hauran de procedir a la seva redacció i obrir una consulta pública prèvia a la seva elaboració amb l’objectiu de recollir les opinions i aportacions de la ciutadania i dels subjectes i les organitzacions més representatives potencialment afectades per la futura norma, en els termes de l’article 133.1 LPACAP.
Problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa
Donar compliment a l’obligació normativa imposada pel Reial Decret-Llei 29/2021, de 21 de desembre, pel qual s’adopten mesures urgents en l’àmbit energètic per al foment de la mobilitat elèctrica, l’autoconsum i el desplegament d’energies renovables.
Fomentar la mobilitat elèctrica per tal de reduir l’emissió de gasos contaminants i millorar la qualitat de l’aire.
Solucionar la manca d’un instrument que reguli la quantia el preu públic que han de satisfer les persones físiques o jurídiques usuàries del servei de recàrrega de vehicles elèctrics.
Necessitat i oportunitat de l’aprovació de la norma
Fins ara, el servei de recàrrega de vehicles elèctrics ha estat gratuït. Tanmateix, per garantir la viabilitat econòmica d'aquest servei i complir amb les normatives establertes (com el Reial Decret 184/2022), és necessari instaurar un preu públic que cobreixi els costos operatius del servei, com el subministrament elèctric, la potència contractada, el manteniment i les assegurances. La introducció d’un preu públic és clau per assegurar el correcte funcionament i sostenibilitat d’aquesta infraestructura, especialment amb la creixent demanda de mobilitat elèctrica del municipi.
Objectius de la norma
L’objectiu principal d’aquesta ordenança és establir un preu públic per a la recàrrega de vehicles elèctrics en els punts de recàrrega municipals de Sant Celoni i establir-ne la regulació, amb la finalitat de:
1. Determinar el fonament i naturalesa de l’ordenança.
2. Establir les competències que l’ordenança atorga a l’Ajuntament.
3. Determinar l’àmbit d’aplicació.
4. Definir els obligats al pagament dels preus públics
6. Fixar el naixement de l’obligació de pagament.
7. Concretar el procediment de pagament dels preus públics.
8. Establir la quantia dels preus públics.
9. Concretar el procediment de modificació i actualització dels preus públics.
Possibles solucions alternatives, reguladores o no reguladores
L’opció de mantenir el servei de recàrrega gratuït no és viable a llarg termini, ja que implicaria un dèficit econòmic per la Corporació, tal com es desprèn de l’anàlisi de costos del servei. Per altra banda, l’establiment d’una taxa tampoc és adient pel que fa a la seva naturalesa, ja que el sector privat també podria oferir aquest servei, hauria de ser de recaptació obligatòria i pel fet que comporta una menor flexibilitat. La prestació del servei de recàrrega de vehicles elèctrics en els punts de recàrrega de titularitat municipal es configura com la prestació d’un servei de sol·licitud o recepció voluntària per part dels usuaris dels vehicles elèctrics i igualment prestat en altres punts de recàrrega existents pel sector privat. Per tant, la contraprestació s’ha d’articular mitjançant la figura del preu públic i no existeixen doncs solucions alternatives a la de l'aprovació d'aquesta norma.
Període de consulta pública prèvia: 15 dies
Durant el període de la consulta prèvia, tant la ciutadania com les organitzacions que ho considerin adient poden trametre les seves opinions i aportacions per les vies indicades al portal de processos participatius en tràmit de la web municipal.
Compartir